شرکت چکادبام سبز شهر

شرکت چکادبام سبز شهر

تنها طراح، تولید کننده و مجری بام سبز به روش پرتابل – مدولار در ایران
شرکت چکادبام سبز شهر

شرکت چکادبام سبز شهر

تنها طراح، تولید کننده و مجری بام سبز به روش پرتابل – مدولار در ایران

معماری داخلی

در مورد معماری داخلی سبز بیشتر بدانیم…


وجود گیاهان همانقدر که در به وجود آمدن سیمای بصری مطلوب برای شهر و تلطیف محیط تأثیرگذار و حیاتی است، نقطه عطف بسیار اساسی در دکوراسیون داخلی و چیدمان محیط های بسته محسوب می گردد. بهره گیری از معماری سبز در محیط های زندگی منجر به ایجاد پیوند بین محیط های درون و بیرون و نهایتاً ارتقای کیفیت محیط خواهد شد.

از جمله فضاهای داخلی سبز در هر ساختمان، فضای لابی که به عنوان ورودی هر ساختمان، نقطه عطفی در برداشت هر فرد در لحظه ورود محسوب می گردد، مسیرهای اصلی رفت و آمد مانند ورودی ها، راهروها، پله ها، مجاورت آسانسورها و … از جمله این مکان ها می باشد که با استفاده از پوشش گیاهی، آبنما، فلاورباکس و … میتوان این مکان ها را متحول کرد.

ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، ساختمان پزشکان و یا بام سبز بیمارستان ها، معماری داخلی سبز بانک ها، معماری داخلی سبز رستوران ها و … از این امر مستثناء نمی باشند.

لابی سبز

نقطه مشترک اغلب مجتمع ها و برج ها فضایی به نام لابی است. امروزه حتی برای آپارتمان های پـُر واحد نیز لابی در نظر می گیرند. این مکان معمولاً در طبقه همکف ساختمان واقع شده و فضایی از ساختمان است که هر فردی که قصد ورود به هر یک از واحدهای آن ساختمان را دارد، ابتدا باید به این محیط داخل شود و پس از عبور از آنجا به واحد مورد نظر راه یابد.
لابی شامل دو قسمت اصلی است: نگهبانی و نشیمن

۱- قسمت نگهبانی: از آنجا که تعداد ساکنان در برج ها و مجتمع های بدین سبک، زیاد است و در پی آن رفت و آمدها نیز بسیار است، به منظور حفظ امنیت ساکنان ، نگهبانی شبانه روزی استخدام می کنند که در قسمت لابی مستقر می شود و عبور و مرور افراد را کنترل می کند.
این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک تک واحدهای ساختمان است.

۲- قسمت نشیمن: محیطی از لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز ، شبیه اتاق نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می یابد.

در واقع طبق قوانین اصلی سیستم برج ها و مجتمع ها، فرد وارد شده تحت عنوان مهمان و یا مراجعه کننده، ابتدا باید پس از ذکر نام خود و نام ساکن به نگهبان، اندک زمانی را در لابی منتظر بماند و سپس در صورت صدور اجازه توسط ساکن ، به سوی واحد مورد نظر روانه شود و یا حتی گاهی برخی از ملاقات های کوتاه مدت افراد غریبه و فرد ساکن در محیط نشیمن لابی و یا فضایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، انجام می گیرد که البته این موارد با همین جزییات و به صورت دقیق در اغلب برج ها و مجتمع های مسکونی موجود رعایت نمی شود و در هریک با توجه به شرایط موجود به گونه ای خاص و با توجه به قوانین تنظیم شده توسط هیأت مدیره و مدیر ساختمان رفتار می شود.

ولی آنچه که مسلم است نیاز به وجود لوازم دکوراسیونی برای مقاصد فوق و همچنین بهره مندی فضا از شرایط ساختاری اصولی و ظاهری، مطلوب است. در صورتی که موارد یاد شده با توجه به اصول دکوراسیونی و رعایت نکات اساسی در این راستا صورت گیرد، هم به لحاظ اقتصادی برای اهالی ساختمان به صرفه خواهد بود و هم به فضایی زیبا و دلپذیر منجر می شود.

بدین منظور اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان های موجود تا آسانسور، به هنگام روز از نور کافی بهره مند باشند، استفاده از اقلامی همچون آب نما، واتروال و فلاورباکس های مدرن با گیاهان طبیعی علاوه بر زیبایی ظاهری، روحی تازه به محیط می بخشد. البته در غیر این صورت، گل ها و گیاهان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند.

امروزه با توجه به رایج شدن مبلمان فلزی، استفاده از فلاورباکس ها و اقلام چکادبام که ترکیبی از فلز، کامپوزیت و چوب پلاست با نمای چوب می باشند و همچنین مبلمان با ترکیب فلز ، پارچه و یا حتی تلفیقی از چوب، فلز و پارچه برای این محیط ها انتخاب مناسبی است زیرا علاوه بر زیبایی مدرن در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی گیرند و تنها با یک پوشش جدید از رنگ ، نمایی تازه و متفاوت می یابند ؛ در نتیجه هم تغییر نمای ظاهری آن به راحتی و با کمترین هزینه صورت می گیرد و هم از استحکام کافی برخوردار هستند.

در مورد محوطه سازی بیشتر بدانیم…

در مورد محوطه سازی بیشتر بدانیم…

به زبان ساده می توان محوطه سازی را چگونگی بکار بردن و جانمایی المان های مختلف مورد نیاز در یک فضا تعریف کرد. شاید در نگاه اول تصور این باشد که جدول بندی و مشخص کردن فضای سبز و راه ها تعریف مشخصی از محوطه سازی باشد، اما این چنین نیست و تمامی موارد بالا تنها اجزایی از عملیات پیچیده محوطه سازی می باشند .بعنوان مثال در محوطه سازی یک شهرک مسکونی بایستی تمامی موارد و ضوابط مباحث مختلف مسکن و شهرسازی در کنار طراحی زیبا و چیدمان مناسب بکار برده شود که از این موارد می توان به جانمایی نقاط امن، دسترسی های مختلف، فضا سازی های مناسب با جمعیت، و تراکم کلی فضا اشاره کرد.
بعنوان نمونه دیگر می توان به محوطه سازی ویلا و ساختمان اشاره کرد که در کشور ما در حال افزایش می باشد. در محوطه سازی ویلا، باغ ها و ساختمان بایستی به زیبایی در کنار ایمنی و استاندارد بودن آن توجه نمود.
در طراحی اولیه محوطه سازی بایستی اولویت بندی را همیشه رعایت نمود. بعنوان نمونه در محوطه سازی ساختمان های مسکونی، ویلا و باغ بایستی موارد زیر را طبق نیازها و استانداردهای موجود اولویت بندی کرد:
۱) ایمنی
۲) دسترسی به فضای مسکونی و دیگر فضاها
۳) چیدمان صحیح آیتم و المان های دکوراتیو در کنار یکدیگر
۴) فضاسازی مناسب
۵) استفاده از رنگ بندی های متناسب با فضا و در عین حال متناسب با دیگرالمان ها
۶) داشتن زیبایی هر جزء از المان ها در فضا بصورت تکی
۷) پیش بینی مسیر صحیح انشعابات و تاسیسات ساختمانی و نزدیکی آن ها به فضای مورد استفاده

ارزش گذاری به فضاهای محوطه ساختمان ها، موجب سرزندگی آن محل و ساختمان شده که این امر با کمک انواع پوشش گیاهی ، درخت و درختچه ها و همچنین با تعریف مسیر های عبوری، مکث و استراحت به کمک پرگولا یا آلاچیق و جانمایی مبلمان، باربیکیو، آبنما و… فضایی زنده و محلی برای گذران وقت ایجاد نمود.
استفاده از گیاهان و اقلامی همچون فلاورباکس ، واتروال، پرگولا، نیمکت، آلاچیق و … در محوطه ها می تواند علاوه بر زیبایی و تنوع در محوطه ساختمانی حس تعلق نسبت به محوطه را برای ساکنان ساختمان، ایجاد نماید. حس مکان داشتن، منجر به جذابیت بیشتر این فضا و افزایش استفاده از آن می گردد. از عوامل و دلایل ایجاد این حس مکان، می توان جذاب بودن، سبز بودن، دعوت کننده بودن، داشتن فضاهای راحت برای نشستن و ایجاد حس تعامل و دوستی با دیگران را بر شمرد.

اجزا روف گاردن

ﻳﻚ بام سبز از ﺳﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ:
  1.  ﺳﻘﻒ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻳﺎ آن ﭼﻴﺰی ﻛﻪ ﻫﻢ اﻛﻨﻮن ﺑﺮ پشت ﺑﺎم ﻫﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫﺎ وﺟﻮد دارد و ﺑﺮ روی آن ﻻﻳﻪ ﻋﺎﻳﻖ ﻣﺜﻞ ﻗﻴﺮﮔﻮﻧﻲ، اﻳﺰوﮔﺎم ﻳﺎ ﻫﺮ ﻋﺎﻳﻖ دﻳﮕﺮ ﻛﺸﻴﺪه ﺷﺪه و اﺣﻴﺎﻧﺎ روی آن ﻣﻮزاﻳﻴﻚ ﻳﺎ اﺳﻔﺎﻟﺖ ﻳﺎ ﺳﻨﮕﻔﺮش ﺷﺪه اﺳﺖ.
  2.  روف گاردن  ﻳﻚ ﻻﻳﻪ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻛﻨﻨﺪه اﺳﺖ و ﺳﻘﻒ و ﻋﺎﻳﻖ رﻃﻮﺑﺘﻲ را از ﻻﻳﻪ ﺧﺎک و ﮔﻴﺎﻫﺎن ﺟﺪا ﻣﻲﻛﻨﺪ.
  3.  ﺧﺎک و ﻛﻮد و ﺳﻴﺴﺘﻢ آﺑﻴﺎری ﺑﺎغ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪام ﺑﺎ دﻗـﺖ در ﻣﺤـﻞ ﺧـﻮد ﻗـﺮار ﻣـﻲﮔﻴـﺮد . ﻣﻮادی ﻛﻪ در ﺳﺎﺧﺖ “روف گاردن” اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷـﻮد، دارای ﻋﻤـﺮ ﺑﺴـﻴﺎر ﻃـﻮﻻﻧﻲ ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﻛـﻪ اﻳـﻦ ﺧﺼﻮﺻﻴﺖ آﻧﻬﺎ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻧﻴﺎزی ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ دوره ای ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری آﻧﻬـﺎ ﺑـﻴﻦ 30 ﺗـﺎ 50 ﺳﺎل اﺳﺖ.

ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺳﺎزﻧﺪه ﺗﺠﻬﻴﺰات دو ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻣﻘﻴﺎس را ﺑﺮای روف گاردن ﻫـﺎ در ﻧﻈـﺮ ﻣـﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ:

ﺑﺎم ﻫﺎی ﻣﺘﺮاﻛﻢ / ﻓﺸﺮده، و ﺑﺎم ﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده / وﺳﻴﻊ.

ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی ﻫﺮﻳﻚ از اﻳﻦ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫـﺎ ﺑـﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﻮع اﺳﺘﻔﺎده از روف گاردن، ﺗﻨﻮع ﮔﻴﺎﻫﻲ ﻣﺪﻧﻈﺮ و ﻣﻴﺰان ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ و ﻧﮕﻬـﺪاری آن ﺑﺴـﺘﮕﻲ دارد.

ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺳﺎﺧﺖ روف گاردن ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺳـﺒﻚ وزن ، ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ رﺳـﻴﺪﮔﻲ ﻛـﻢ ﺗـﺮ و ﺑﺎدوام ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺎرش ﺑﺎرانﻫـﺎی ﺳـﻴﻞآﺳـﺎ و ﻧﺎﮔﻬـﺎﻧﻲ، آب ﺑـﺎران راﺟﺬب ﻛﺮده و ﺑﺎ ﻛﻢ ﻛﺮدن ﺳﺮﻋﺖ آب ﺟﺎری ﺷﺪه، ﺧﻄﺮ وﻗﻮع ﺳﻴﻼب را ﻛﺎﻫﺶ ﻣـﻲدﻫـﺪ. ﺷـﻴﻮهﻫـﺎی ﺟﺪﻳﺪ آﺑﻴﺎری روف گاردن ﻫﺎ، ﻣﺼﺮف آب را ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪه و رﻃﻮﺑﺖ ﻣﻮﺟﻮد در ﺧﺎک را ﺣﻔﻆ ﻛـﺮده از ﺗﺒﺨﻴﺮ ﺳﺮﻳﻊ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻣﻲ ﻛﻨﺪ

در ﻫﻨﮕﺎم ﺳﺎﺧﺖ، اﺑﺘﺪا ﻻﻳﻪ ﻋﺎﻳﻖ رﻃﻮﺑﺘﻲ و ﺳﭙﺲ ﺷـﺒﻜﻪ زه ﻛﺸـﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮ روی ﭘﺸﺖ ﺑﺎم ﻧﺼﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد. اﻳﺠﺎد ﻳﻚ ﻣﺤﻴﻂ رﺷﺪ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﻴـﺖ روف گاردن ﺿﺮوری اﺳﺖ .

اﻳﻦ ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺮ ﺧﻼف ﺧﺎک زراﻋﻲ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻛﺎﻣﻼ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻣﺤـﻴﻂ ﻃﺮاﺣـﻲ ﺷـﺪه و ﺑـﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻴﺲ ﺷﺪن ﺧﻴﻠﻲ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد . در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻛﺎﺷﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ .

ﭘﻮﺷـﺶ ﻫـﺎی ﮔﻴـﺎﻫﻲ ﻣﻘﺎوم در ﺑﺮاﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎ و ﮔﺮﻣﺎ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴﺮد. ﮔﻴﺎﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﺷـﻮﻧﺪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺷﺎﻣﻞ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﻪ ﻋﻠﻔﻲ ، ﮔﻠﻬﺎ ، ﻋﻠﻒ ﻫﺎی وﺣﺸﻲ و ﺧﺰه ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

در 15 ﺳﺎل اﺧﻴﺮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻛﺸﻒ ﻣﻮاد ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺟﺪﻳﺪ و ﺳﺎده ﺷﺪن ﻣﺮاﺣﻞ ﺳـﺎﺧﺖ ﺑـﺎغ ﺑـﺮ روی ﺑﺎم ،اﻳﻦ ﻛﺎر ﺑﻪ ﻳﻚ ﺻﻨﻌﺖ ﭘﺮ روﻧﻖ ﺑﺪل ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺳﺮﻳﻊ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی و ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﻣﻮاد ﺟﺪﻳـﺪ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺮ روی ﺑﺎم ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ ، آﭘﺎرﺗﻤﺎن ، اداره، ﻣﺪرﺳﻪ، ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن و ﻫﺮ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن دﻳﮕﺮی ﻳﻚ روف گاردن زﻳﺒﺎ ﺑﺎ ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻛﻮﭼﻚ وﺑﺰرگ اﻳﺠﺎد ﻛﺮد و از ﻓﻀﺎی ﺑﻼ اﺳﺘﻔﺎده روی ﺑﺎم ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ در ﻣﻌﺮض ﺗﺎﺑﺶ آﻓﺘﺎب اﺳﺖ، ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ای اﻧﺪک ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺖ.

اﻳﻦ روف گاردن ﻫﺎ در ﺳﺎﻋﺎت ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺒﺎﻧﻪ روز ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ﺳﺎﻛﻨﻴﻦ ﻗﺮار ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ اﻳﺠﺎد و اﺣﺪاث ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ در ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺑـﻪ ﻋﻠـﺖ ﻛﻤﺒـﻮد زﻣـﻴﻦ و ﻗﻴﻤﺖ ﺑﺎﻻی آن، ﺑﺴﻴﺎرﻫﺰﻳﻨﻪ ﺑﺮ و ﮔﺮان اﺳﺖ و اﻛﺜﺮ زﻣﻴﻦ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻫـﺎ و ﺧﻴﺎﺑـﺎن ﻫـﺎ اﺷـﻐﺎل ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﺎم ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﻪ روف گاردن ﻣﻲ ﺗﻮان ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺗﺴﺨﻴﺮ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻬﺮ را ﺑـﻪ آن ﺑﺎزﮔﺮداﻧـﺪ.

ﻫﻤﺰﻣﺎن اﺣﺪاث روف گاردن راه ﺣﻞ ﻣﻮﺛﺮ و ارزاﻧﻲ ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﺎی زﻳﺴﺖ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻣـﻲ ﺑﺎﺷـﺪ. ﺑـﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻳﻚ ﺑﺮرﺳﻲ، ﻫﺮ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ در ﺳﺎل ﺣﺪود ﻧﻴﻢ ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم از آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﺎی ﻣﻌﻠﻖ در ﻫـﻮا را ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺗﺼﻔﻴﻪ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﺪ .