شرکت چکادبام سبز شهر

شرکت چکادبام سبز شهر

تنها طراح، تولید کننده و مجری بام سبز به روش پرتابل – مدولار در ایران
شرکت چکادبام سبز شهر

شرکت چکادبام سبز شهر

تنها طراح، تولید کننده و مجری بام سبز به روش پرتابل – مدولار در ایران

پرگولا چیست ؟

پرگولا چیست ؟

پرگولا با وجود محبوبیت عظیم آن، اغلب تعریف نشده است، اما اینکه تعریف پرگولا چیست در ایجاد چشم انداز حائز اهمیت بوده و مهمتر از همه اینکه چگونگی تفاوت آن با طاق بست یا مکان پارک ماشین می تواند ابهام برانگیز باشد.

اگر شما به دنبال یک پاسخ سریع برای معنی پرگولا هستید، پرگولا یک ساختار چارچوب دار سفارشی در فضای باز است که معمولا از چوب یا فلز به ساخته می شود. این ساختار دارای تیرک هایی بوده که بر روی آنها سقف صاف یا قوس دار قرار می گیرد که از یک منظر نگهدارنده شاخه های درخت تاک می باشد. شبکه سرپوشیده بالا می تواند باز شود یا به عنوان پوشش برای انسداد استفاده شود.

انواع پرگولا با توجه به سازه پرگولا : پرگولا ترمووود ، پرگولا چوب پلاست ، پرگولا چوبی و پرگولا فلزی ، جهت افزودن فضای خصوصی و ایجاد سایه، می تواند متصل به بنا و دارای فضایی جهت نشستن در نظر گرفته شود ولی می تواند بعنوان فضایی مستقل و جدا از بنا ، بعنوان نقطه کانونی در چشم انداز، نیز ساخته شود.

Pergola دارای فضایی خصوصی بوده و مانع از مشرف شدن می شود که البته این امر مدیون طراحی پرگولا و شاخه های تاک بوده که منظره کلی زیبایی را خلق می نماید.
این سازه اغلب با ساختارهای زیر اشتباه می شود، این ساختارها معمولا دارای ساختاری مشابه با پرگولا بوده یا دارای عناصر مشابه می باشند. بهمین خاطر شباهت ها و تفاوت های آنها را بررسی می کنیم. ساختارهای مشابه عبارتند از:
طاق بست ، آلاچیق ، داربست درخت مو ، شبکه مشبک ، گاراژ بدون سقف

پرگولا و طاق بست – تشابهات و تفاوت ها

شایع ترین سوء تفاهم با طاق بست صورت می پذیرد، دو ساختار متداول در فضای باز. طاق بست ها عموما” در پارک های عمومی و یا باغهای خصوصی یافت می شوند، این ساختار اغلب با ماتریال انعطاف پذیر مانند پلیمرهای وینیل و یا فلز روکش دار ساخته می شوند در حالیکه پرگولا معمولا با چوب ساخته می شود.

طاق بست ها مستقل برپا می شوند و بندرت به حصار باغ متصل بوده و بعنوان دروازه ورودی استفاده نمی شوند و با عناصر تزئینی ترکیب می شوند. مهمترین تفاوت آن با پرگولا اینست که طاق بست فاقد جنبه های زیبایی طراحی معماری بوده که البته در پرگولا لحاظ می شوند ؛ بهمین خاطر طاق بست دارای نقش تنوعی ضعیفی بعنوان مکان نشستن در فضای باز بوده و نهایتا بعنوان عنصر گرافیکی بوده که نگهدارنده گل ها و درخت تاک می باشند.
در مقابل، pergola  ساختاری بزرگتر در هرسه بعد می باشد و می تواند حسب نیاز سفارشی شود ؛ pergola می تواند ستون های سنگی ، جهت ارائه جلوه رنسانسی ، داشته باشد و سقف پرگولا نیز اغلب مسطح است.

پیشینه و زادگاه آن به دوران رنسانس در ایتالیا باز می گردد. در آن دوران ستون ها عموما” سنگی بوده ولی در عصر حاضر معمولا از چوب یا فلز ساخته می شوند. درعین حال این سازه می تواند ترکیبی از سنگ و چوب و یا فلز و چوب باشد.
متصل شدن pergola به بنا در فضای باز ، متداولترین حالت آن می باشد، در حالیکه پرگولاهای مستقل معمولا بعنوان فضای غذاخوری و یک فضای مفرح بوده که مابین فضای سبز موجود و یا دربین فضاهای بیرونی مانند استخر شنا، فضای آشپزی باز و نیز آتشگاه قرار می گیرند.
کوتاه سخن اینکه تفاوت اصلی طاق بست و پرگولا عبارتست از اینکه: طاق بست یک ساختار مستقل –عموما جهت حمایت درخت مو- بوده درحالیکه پرگولا یک ساختار خطی ممتد در معبر باغ یا بنا می باشد.

تفاوت آلاچیق و پرگولا و گاراژ بدون سقف – تشابهات و تفاوت ها

معمولا آلاچیق و پرگولا با یکدیگر اشتباه می شوند. آلاچیق فضایی محصور و بسته بوده و دارای سقفی بسته می باشد و برخلاف پرگولا معمولا شکلی مدور بر روی کف دارای ارتفاع بوده که افراد را از رطوبت موجود در فصل بارندگی حفظ می نماید؛ جهت ایجاد تنوع و تفریح در فضای باز و نیز بعنوان فضای غذاخوری و فضایی کاربردی و زیبا مورد استفاده قرار می گیرد.
گاراژ بدون سقف ساختاری بیرونی بوده که از نظر ساختاری بسیار شبیه pergola می باشد و اختلاف آنها در کاربری می باشد تا ظاهر آنها. گاراژ بدون سقف بعنوان پناهگاه خودرو در یک لاین باریک می باشد در حالیکه پرگولا جهت تفریح، استراحت و تمدد اعصاب استفاده می شود.

ارزش های عملی گاراژ بدون سقف قابل مقایسه با جاذبه های تفننی پرگولا نیست در جائیکه تجارب خاطره برانگیز در آرامش و زیبایی ثبت می شوند. هردو عموما از چوب ساخته شده و بعنوان بستری برای گیاهان نیز بکار می روند.

داربست ، شبکه مشبک و پرگولا در ایجاد چشم انداز

منظور و مقصود همه این ساختارها در پایان روز عبارتست از استفاده از سبزینگی در سطوح و این سبزینگی پوشاننده و لباسی است برای ساختار چوبی عریان که آنرا متحول می نماید.

درخت های رونده همچون : عشقه پنج برگ، کیوی هاردی، گلیسین (سرده) ، گل کاغذی و زرآوند همگی بدور این ساختارها پیچیده و با آن زیبایی می بخشند.
در این بین داربست عضو ساده ای بوده و چارچوبی جهت کمک به بالارفتن گیاهان و گل های رونده مانند رز و انگور می باشند. این ساختار می تواند از چوب، پلیمر وینیل و یا فلز باشد. در مقابل شبکه مشبک دارای ساختاری مشبک و الگویی متقاطع می باشد.

در حالیکه داربست ساختاری مستقل می باشد، شبکه مشبک در کناره های پرگولا یا طاق بست و بعنوان بستری برای گیاهان رونده استفاده می گردد.

برای درک بهتر مدل پرگولا ، عکس پرگولا در مدل های متفاوت را ببینید. ?

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.